نفس  و  همه وجود مامی و بابایی اميرمحمد نفس و همه وجود مامی و بابایی اميرمحمد ، تا این لحظه: 12 سال و 3 ماه و 2 روز سن داره
پیوند آسمانی ما پیوند آسمانی ما ، تا این لحظه: 14 سال و 11 ماه و 29 روز سن داره

امیرمحمد گل همیشه بهار باغ زندگیمون

آنتوان بارا

1392/9/24 11:53
نویسنده : مامان بهاره
454 بازدید
اشتراک گذاری

پسر عزیزم چند روز پیش داخل مترو بودم داشتم از اداره بر میگشتم خونه که طبق معمول همیشه متنهایی که داخل واگنها جهت مشاهده مسافرها میذارن میخوندم که به این نوشته برخوردم که باعث شد درمورد این نویسنده تحقیق بیشتری بکنم که در ادامه مطالب گذاشتم

 نویسنده مسیحی کتاب «حسین در اندیشه مسیحی» در مصاحبه با روزنامه الدار کویت گفت: اگر امام حسین(ع) از ما بود، در تمام زمین برای او منبر و پرچم بر می‌افراشتیم و مردم را با نام حسین(ع) به مسیحیت فرا می‌خواندیم

«آنتوان بارا»، آن مسيحي عاشقي است که سال هاي بسيار از دوران جواني خود را صرف تحقيق و بررسي پيرامون زندگي و قيام امام حسين(ع) کرده است تا حقايق مربوط به اين شخصيت عظيم تاريخ را از زاويه نگاه خود و از زبان انجيل و پيامبر الهي، عيسي(ع) بيان کند. او پس از ساليان بسيار پژوهش و مطالعه در منابع مختلف تاريخ اسلام، دست به نگارش کتابي زده است که در نوع خود و از زبان يک مسيحي بي نظير است. وي در اين پژوهش تطبيقي- به نام «حسين در انديشه مسيحيت» – که رويکردي تحقيقي، ادبي و عاطفي دارد، با استفاده از نظريات اسلام و مسيحيت و بامهارتي ستودني، زندگي و شهادت حضرت عيسي از ديدگاه مسيحيت و زندگي و شهادت امام حسين(ع) از ديدگاه اسلام را مقايسه کرده است. در اين تحليل ها نکات جالب و بديعي به چشم مي خورد که براي هر مسلمان منصفي شگفت انگيز و خواندني است.

 آنتون بارا کيست؟

کتاب «حسين در انديشه مسيحيت» اولين بار در سال ۱۹۷۸ به رشته تحرير درآمد اما نويسنده از آن تاريخ به بعد و در اثر مطالعات بيشتر، اضافات و ملحقات زيادي به آن افزود و چاپ چهارم آن را در ماه هاي اخير منتشر کرد، اين کتاب تاکنون به ۱۷ زبان ترجمه شده و در ۵ دانشگاه نيز براي دوره هاي تکميلي کارشناسي ارشد و دکتري مورد تأييد قرار گرفته است و قرار است چاپ چهارم آن بزودي به فارسي ترجمه و منتشر شود.

آنتوان بارا که سوري الاصل و ساکن کويت است خود نويسنده اي توانا واديبي باذوق است و علاوه بر کتاب فوق ۱۵جلد کتاب ديگر نيز به رشته تحرير درآورده که بيشتر آنها در حوزه ادبيات و رمان و داستان مي باشد. وي همچنين روزنامه نگاري است حرفه اي که اخيراً چهل و يکمين سال فعاليت مطبوعاتي اش را آغاز کرده ، او در مجلات و روزنامه هاي معروف و مختلف فعاليت داشته و در حال حاضر سردبير هفته نامه شبکه الحوادث کويت است.

 «آنتوان بارا» تشيع را بالاترين درجات عشق الهي معرفي مي کند و امام حسين(ع) را فقط متعلق به شيعه يا مسلمانان نمي داند بلکه متعلق به همه جهانيان مي داند و او را با عبارت «حسين گوهر اديان» معرفي مي کند و در پايان، سخنش را با اين عبارت به انتها مي رساند که «حسين عليه السلام در قلب من است».

وي تاکنون ۲۵بار نهج البلاغه را به طور کامل خوانده و هربار نکات جديدي از آن کشف کرده است و من با خود مي انديشم که علي(ع) چقدر در ميان ما شيعيان مظلوم است که اکثر ما حتي يک بار هم نهج البلاغه را به طور کامل مرور نکرده ايم!!

آنچه در پي مي آيد بخشي از گفت وگوي روزنامه کيهان با «آنتوان بارا» است :

 ويژگيهاي کتاب ” حسين (ع) در انديشه مسيحيت” :

ويژگي اين کتاب در اين خلاصه مي شود که شيوه و طرز نگاه آن متفاوت از آن چيزي است که تاکنون توسط مسلمانان و مستشرقان نوشته و پرداخته شده است. بسياري اذعان داشتند که اين کتاب بي طرفانه نوشته شده است.

از ويژگي هاي مهم کتاب اين است که من در آن به مقايسه شخصيت حسين و عيسي بن مريم عليهماالسلام و نظرات، مواضع، اقدامات، سخنان و کيفيت شهادت آن دو بزرگوار و نحوه استقبال بي محابا از مرگ در راه عقيده پرداخته ام ]بر طبق عقيده مسيحيان، حضرت عيسي مصلوب و شهيد شده است که البته اين نظر با ديدگاه قرآني ما انطباق ندارد[ من شباهت فراواني ميان شخصيت حسين(ع) و شخصيت عيسي به عنوان يک شهيد و نه يک پيامبر، يافتم. من در انجيل و کتابهاي ديگر مربوط به زندگي و مقتل حسين(ع) تحقيق زياد کردم و دريافتم تشابه بسيار زياد و باورنکردني در رفتارها و اقدامات و سخنان و نحوه ابراز عقيده و کيفيت حفظ عقيده ميان عيسي و حسين(ع) وجود دارد که چيز جديدي بشمار مي رفت من اين موضوع را به تفصيل تحليل کردم که آن دو عزيز چرا با ميل و خواست خود مرگ را پذيرا شدند و بخصوص حسين شهيد(ع) در شرايطي که زمينه رسيدن به مال و منال و پست و مقام دنيوي فراهم بود و او اگر اندکي از خود انعطاف نشان مي داد و خواسته معاويه و يزيد را اجابت مي کرد، مي توانست جان خود را از کشته شدن نجات دهد. اما او براساس آيه: «انفروا خفافا و ثقالا وجاهدوا باموالکم و انفسکم في سبيل الله (همگي به سوي ميدان جهاد) حرکت کنيد، سبکبار باشيد يا سنگين بار و با اموال و جانهاي خود در راه خدا جهاد کنيد» (توبه/۴۱)، به حرکت شگفتي دست يازيد. او به هيچ يک از امتيازات و تطميع ها توجه نکرد حال آنکه دنياپرستي و حب مال و جاه و مقام همه جا بيداد مي کرد. او همه اينها را ترک کرد و رو به شهادت گذارد و خاندان و عترت را به سوي شهادت برد در حالي که مي دانست همه اينها در راه عقيده است.

 تعريف و ذهنيت آنتوان بارا از امام حسين (ع)

تعريف من از حسين همان عبارات کوتاه و مشخصي است که درباره حسين«ع» در کتاب آورده ام. من او را به عنوان گوهر جاودانه و هميشگي اديان توصيف کرده ام. او را به عنوان شهيدي معرفي نموده ام که داراي جاه و جبروت فرعون و کسري نبود اما متواضع بود و براي حفظ دين و حرکت در مسير جدش حرکت خود را آغاز کرد. او ابتدا از گفت وگو با معاويه و يزيد شروع کرد اما روش گفت وگو براي هدايت دشمنان مؤثر واقع نشد. او با اينکه مي دانست کشته مي شود اما خويشتن را در راه عقيده به خطر انداخت و با سپاهي ۷۰ نفري در برابر سپاه ۷۰ هزار نفري عبيدالله- به تصريح منابع تاريخي- به سمت کوفه خارج شد تا حرکت و جنبشي در بدنه جامعه ايجاد کند.

حماسه حسين«ع» تنها مختص سني و شيعه و مسلمان نيست بلکه متعلق به هر مومني است چنانکه در حديث آمده «ان لقتل الحسين حراره في قلوب المومنين لاتبرد ابدا» در اين حديث نگفته في قلب المسلم. بلکه هر انسان آزاده اي که به راه و رسم حسين ايمان دارد را شامل مي شود و لذا جهانيان و انديشمندان وقتي از سيره حسين آگاه مي شوند شيفته آن مي گردند. همانطور که شيفته راه و مسلک علي ابن ابيطالب«ع» شده اند.

دلايل آنتوان بارا در خصوص حضرت مسيح«ع» از آمدن حسين«ع» به کربلا

استنادات و دلايل من همه برگرفته از انجيل است. برطبق آنچه در تاريخ آمده مسيح از کربلا ديدار کرد و به بني اسرائيل فرمود هرکس که حسين«ع» را دريابد به ياري اش برخيزد عده اي در اين روايت تاريخي تشکيک دارند اما ما هيچ شکي در آن نمي بينيم زيرا حضرت عيسي«ع» داراي معجزاتي بود و مرده را زنده مي کرد و بيماران صعب العلاج را شفا مي داد و لذا آيا برايش دشوار بود که درباره آينده پيشگوئي کند و بگويد شهيد پس از خودش کيست؟

  ارزشمند تربن بُعد شخصيت امام حسين(ع) از ديدگاه آنتوان بارا

من در مورد زندگي و حرکت حسين(ع) بيشتر به بعد انقلابي شخصيت ايشان شيفته شده ام. آن حضرت در مرامنامه قيام خود اعلام مي کند “اني لم اخرج اشراً ولا بطراً و لامفسداً و لا ظالماً انما خرجت لطلب الاصلاح في امه جدي” ؛ من از روي هوسراني و خوشگذراني و براي افساد و ستمگري قيام نکرده ام بلکه قيام من براي اصلاح در امت جدم و براي امر به معروف و نهي از منکر و حرکت براساس سيره جد و پدرم است. اين روح انقلابي مي تواند کار معجزه آسا بکند اگر هر انساني در هر زمان و مکان از آن برخوردار باشد و ما در سالهاي پيروزي انقلاب و عزت و افتخارات اخير در ايران شاهد بوديم مردم و رهبران اين کشور براساس اين فلسفه حرکت خود را آغاز و با ظلم و استکبار مخالفت کردند و با تمام قدرت در برابر آن قيام نمودند.

بعد ديگر شخصيت امام حسين«ع» که مرا شيفته خود کرده، تواضع ايشان در کنار روح انقلابي است اين دو خصيصه نمي تواند در يک شخص جمع شود. تواضع از صفات و ويژگي هاي برگزيدگان خداست او در عين احساس عزت و آزادگي و سرافرازي در برابر دشمنان، تواضع خاص خود را دارد. اين بعد عظيمي است که از ويژگي امام بشمار مي رود.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)